En liten utvärdering

Av olika anledningar så har cyklandet kommit av sig lite tyvärr och med det även då uppdaterandet här på bloggen. Vintern närmar sig nu och en sådan inbiten cyklist är jag inte så att jag kommer att använda cykeln speciellt mycket de närmaste månaderna. Det kommer nu att bli ganska glest med uppdateringarna här fram tills vårsolen börjar titta fram igen.

Jag skrev tidigare att jag skulle komma med en utvärdering för de första 100 milen med min Lifbike. Egentligen så är 100 mil inte någon sträcka att tala om men jag ska ändå lämna lite reflektioner om mina nu snart 120 mil med min Lifebike.

Som sagt cykeln levererades i en stor kartong och i stort sett monterad och klar. Lite fix med att sätta styret, sadeln och tramporna på plats och lite annat småfix fick man med på köpet. Dock inget som är varken svårt eller krångligt utan det klaras nog av utan problem för de allra flesta. Det är alltid kul att knåpa lite med nya prylar.

Lifebiken är en riktigt bekväm cykel när man väl fått till körställningen rätt. Jag som är strax över de 50 gillar dessa cyklar som man sitter upprätt på, gubbmodell kanske en del vill kalla det. Trots batteriets placering på pakethållaren så är cykeln mycket stabil och den har en mycket bra väghållning. Växelsystemet med sju växlar från Shimano har fungerat helt smärtfritt och jag upplever cykeln att vara av god kvalitet för de pengar den betingar.

Så till de lite mer negativa bitarna. Cykeln är ganska tungtrampad om man slår av eldriften eller om batteriet tar slut under färd. Varför det blir så tungtrampat vet jag egentligen inte men det kanske är ett visst motstånd från navmotorn samt att cykeln blir en del kilo tyngre med kraftigare ram och batteripack, men att det ändå ska behöva bli så tungtramat utan eldrift är en gåta. Detta är nog inte något specifikt just för Lifebikes elcyklar utan det är nog samma för andra märken med navmotorer. Hur det är med de cyklar med motorn placerad på vevpartiet vet jag inte men här pratar vi i så fall om cyklar i en helt annan prisklass.

Batterikapaciteten är inte vad reklamen säger, förvånande av ingen såklart, utan man kommer ca 45 km vid vanligt användande. För mig räcker det alldeles utmärkt och det finns ingen anledning att släpa på mer batterikapacitet i form av starkare men också därmed tyngre batteri. Batteriindikatorn luras lite innan man lärt sig den genom att visa mycket batterikapacitet kvar länge för att sedan dala fort när batteriet börjar närma sig tomt.

Min cykel har 6 olika effektlägen och det är bra. Det betyder inte att du får hjälp upp till olika hastigheter tyvärr. Det hade varit bra om exempelvis effektläge 1 hade hjälpt upp till 15 km och effektläge 3 till 20 km och effektläge 6 till 25 km. Så är det nu inte utan de olika effektlägena ger bara mer eller mindre kraft till elmotorn och är det då plan mark så orkar cykeln lätt upp till maxfart 25 km med lägsta effekt inkopplad. De olika effektlägena är mer någon slags batterisparfunktion, plan mark effekläge 1, kraftigt motlut effektläge 6. En lite billig lösning tycker jag nog även om det fungerar. Elcykelns paradgren är långa sega uppförslut och motvind som klaras med ett leende och utan en svettdroppe i nacken. I riktigt kraftiga backar tycker jag att motorns vridmoment inte riktigt räcker till där jag då få ta i med egen pedalkraft hyfsat mycket. När motorn får jobba för fullt i de riktigt kraftiga uppförsluten så småvibrerar det oskönt finstämt i styret, egentligen inget jätteirriterande men i alla fall. De är nog en ganska naturlig följd då motorn sitter på framhjulet. Det är väl dessa småvibrationer som gjort att jag fått dra åt muttrarna som håller framhjulet en gång samt främre stänkskärms övre fäste två gånger. Stänkskärmarna kan väl nämnas att dessa är gjorda i plåt och det gillar jag då det många gånger sitter på något plastjunk till skärmar. Motorn surrar lite, kanske lite för högt kan tyckas, inget som stör så mycket när man cyklar i stan med allt annat ljud omkring men vid landsvägscykling utan biltrafik reflekterar man över att det viner ganska mycket.

Däcken av märket Kenda känns väl sådär och vad beträffar innerslangarna så verkar inte dessa vara av bästa kvalitet då de har oförmågan att hålla rätt lufttryck en längre tid. Däck och innerslangar står på min lista för att bytas ut mot betydligt bättre doningar.

Vid 100 mil så uppstod ett litet glapp i vevpartiet, ingen större grej utan det var bara att dra åt vevkasetten så var det problemet löst. Förmodligen bara en miss i åtdragningsmomentet från fabrik just för min cykel och inget vanligt förekommande för märket.

Totalt sett är jag nöjd med mitt köp. Det finns förmodligen en uppsjö av betydligt bättre och coolare elcyklar på marknaden men då pratar vi också om helt andra prisklasser. För mig som vill ha cykeln som ett komplement till bilen fungerar den här cykeln utmärkt, än har jag som sagt inte blivit en inbiten cyklist men skulle jag veta med mig att jag skulle bli det och sälja bilen och i stort sett bara transportera mig på cykeln så hade jag öppnat plånboken mer och införskaffat mig en elcykel med mittmotor av bra kvalitet.

10 nov 2015