Ekonomi

På den här sidan kommer jag att redovisa kostnader. Jag kommer också att försöka sammanställa hur mycket jag sparar på att elcykla mot att åka kollektivt eller använda bilen till jobbet.

Utgifter

Elcykel Lifebike City 7 växlar 8500:-

Införskaffad hos www.kopenscooter.nu där ordinarie pris (2015-06-01) för denna elcykel är 14995:-, en ganska hyfsad rabatt alltså.

Sadelväska - Biltema - 100:-

Bygellås - Masterlock - 300:-

Cykelväska - Red Cycling Products - 299:-

Fraktkostnad för bygellås och cykelväska - 59:-

Lagningssats för punktering - 30:-

Blixtventiler 2 pack - 15:-

Blixtventiler 2 pack reservuppsättning - 10:-

Cykelpump kompakt modell, bra att ha med vid färd - 49:-

Cykelväskor Biltema, större modell än mina från Red Cycling Products som nu får tjänstgöra på min vanliga cykel där dom passar perfekt - 358:-

Cykelkorg framför styre Biltema - 70:-

Cykellyse - Cree XML-T6 LED från Teknikproffset.se - 399:-

Fraktkostnad för cykellyse - 49:-

Däck Schwalbe Marathon 40-622 - från Cykelkraft - 219:- st x2 = 438:-

Cykelslang Schwalbe DV17 - från Cykelkraft - 79:- st x2 = 158:-

Fraktkostnad för däck och slang från Cykelkraft - 59:-

Totalt 10893:-

Resekostnader

Att sammanställa och väga kostnader mot varandra för jämförelser är inte riktigt lätt har jag konstaterat.

Bilen är någonting som man har hela tiden och kostar skatt och försäkring oavsett om den används eller ej. Merkostnaden kommer då den är på rull i form av slitage och bränslekostnader. Bilen jag har är nu 15 år gammal så värdeminskningen blir väldigt svårt att sätta siffror på. Så värdeminskningen skippar jag och även skatt och försäkring för resorna till arbetet. Kvar återstår då slitage och bränslekostnader. Bränslekostnaden för att ta sig till arbetet t.o.r landar på ca 30:- med ett bensinpris på ca 14:-/L och slitagekostnader på kanske ca 5:- vilket gör att en resa till och från arbetet kostar 35:- och då är alla andra kostnader borträknade men som ändå finns där. Att ta bilen till arbetet kostar med i snitt 22 arbetade dagar i månaden minst 770:- i merkostnader mot att cyckla.

För alternativet är att åka kollektivt är kostnaden ganska lika mot att ta bilen, SL tar 790:- för en månadsbiljett.

Elcykeln kostar mig ingenting extra att ladda då elen ingår i garagehyran. Att ta elcykeln till arbetet under en månad sparar mig alltså ca 800:- vilket betyder att det i dagsläget med de kostnader jag haft med min Lifebike skulle ta ungefär 13 hela månader av cyklande innan merkostnaden för elcykeln är ifatt. Att skaffa elcykel för att kapa kostnader för arbetsresor vet jag inte om det bär sig direkt i rena pengar om man väljer att ha bilen kvar. Det man i alla fall vinner är hur fantastiskt skönt det är att ta sig fram på en cykel med känslan av att alltid ha vinden i ryggen och inte minst att konditionen förbättras avsevärt även om man kanske har svårt att tro det, om det får andra tro vad dom vill men så är det faktiskt elassistansen till trots. Mitt mål under det första året med min Lifbike är att cykla 8 av de 12 månader som året bjuder på. Om det är möjligt beror helt och hållet på hur kommande vinter blir. Om jag kommer att nå målet på 8 månader så kommer jag att ha sparat ca 6400:- i resekostnader mot bilen alternativt att åka kollektivt under ett års tid, rätt okej i alla fall.