Blogg

Dåligt med uppdatering under 2017

14 jul 2017

Det var länge sedan jag skrev någonting här nu.

Det beror på att jag inte använder cykeln för arbetspendling längre utan har den uteslutande för mer eller mindre kortare turer i och kring staden och då rullar inte milen på så att säga.

Allt fungerar fortfarande som man hoppas förvänta sig. Jag kan inte låta bli att än en gång slå ett slag för de "nya" däcken av märket Schwalbe som införskaffades förra året, ett riktigt superköp. Dom håller luften på ett enastående sätt och man behöver inte oroa sig för punkteringar längre och sen är dom så otroligt stabila, man får en helt ny cykel faktiskt genom att byta till kvalitetsdäck om inte cykeln redan har sådana vid nyköp.

Jag tröttnade till slut på denna fartbegränsning på 25 km/h då jag som tidigare skrivit infinner sig ganska abrubt vilket gör att man får en ganska ryckig körning. Att ta bort fartbegränsnigen är riktigt enkelt egentligen då det enda man behöver är att flytta/ta bort givaren som sitter på en eker på bakhjulet. Följden blir dock att varken hastighetsmätning eller km sträcka längre registreras i displayen. Ett alternativ är ju att sätta dit en egen cykeldator om man tycker att den informationen är relevant, detta är inget som jag har införskaffat så därför blir det inte längre några uppdateringar över körsträckor längre. Utan fartbegränsningen fungerar cykeln ännu skönare utan dessa eviga av och på tendenser i motorn. Utan spärren gör nu cykeln ca 30 km/h med motorn igång, sedan planar hastigheten ut då motorn helt enkelt inte är starkare.

Årsavslut

16 nov 2016

Då är elcykeln inställd i källaren för detta år.

Det blev inte alls så mycket cyklande som jag tänkt mig detta år, ungefär en tredjedel av förra årets cyklande. Ynka 45 mil är absolut inget att yvas över. Det lilla som cykeln har används detta år har i alla fall förflutit utan några problem.

Nästa år ska jag ta mig i kragen och lägga betydligt mer mil under hjulen än detta år.

Nya däck

4 jun 2016

Efter några punkor så bestämde jag mig för att byta däck från originalets Kenda till Schwalbe.

Redan vid bytet av däcken så märker man vilken skillnad det är på däck och däck. Kendas däck är betydligt tunnare och mjukare och verkar inte alls ha samma bärighet som Schwalbes däck. Förmodligen är det så att de Kenda däck som sitter på från start på cykeln egentligen inte alls är gjorda för att sitta på e-bikes vilket Schwalbe Marathon är.

Efter bara drygt 20 mil med mina nya däck så märker man en enorm skillnad vid cykling. Cyklingen upplevs som mycket stabilare och med betydligt bättre stuns och styrrespons. Att skillnaden kunde bli så stor trodde jag inte men så är det faktiskt. Har man en cykel med skitdäck så är det väl investerade pengar att skaffa ett par kvalitetsdäck.

Mina Schwalbe innerslangar håller än så länge vad som utlovas, dvs de håller däcktrycket.

Ibland händer det att man blir över förväntan nöjd, som nu.

 

Punka igen

11 maj 2016

Cyklandet är igång lite på halvfart.

Efter 135 mil så är det dags för punktering igen på bakhjulet. De däck som levereras med cykeln, Kenda punteringsskyddade håller inte måttet alls och det gäller även cykelslangarna som har märkligt svårt att hålla lufttrycket uppe.

Nu ska det på riktiga grejer så nya cykeldäck och slangar är beställda och det som åker på cykeln nu blir däck och slangar från Schwalbe.

Däck - Schwalbe Marathon 40-622, riktigt bra punkteringsskydd samt anpassade för elcyklar.

Slang - Schwalbe DV 17, slangar med ett riktigt bra gummi som ska hålla lufttrycket riktigt länge.

En liten utvärdering

10 nov 2015

Av olika anledningar så har cyklandet kommit av sig lite tyvärr och med det även då uppdaterandet här på bloggen. Vintern närmar sig nu och en sådan inbiten cyklist är jag inte så att jag kommer att använda cykeln speciellt mycket de närmaste månaderna. Det kommer nu att bli ganska glest med uppdateringarna här fram tills vårsolen börjar titta fram igen.

Jag skrev tidigare att jag skulle komma med en utvärdering för de första 100 milen med min Lifbike. Egentligen så är 100 mil inte någon sträcka att tala om men jag ska ändå lämna lite reflektioner om mina nu snart 120 mil med min Lifebike.

Som sagt cykeln levererades i en stor kartong och i stort sett monterad och klar. Lite fix med att sätta styret, sadeln och tramporna på plats och lite annat småfix fick man med på köpet. Dock inget som är varken svårt eller krångligt utan det klaras nog av utan problem för de allra flesta. Det är alltid kul att knåpa lite med nya prylar.

Lifebiken är en riktigt bekväm cykel när man väl fått till körställningen rätt. Jag som är strax över de 50 gillar dessa cyklar som man sitter upprätt på, gubbmodell kanske en del vill kalla det. Trots batteriets placering på pakethållaren så är cykeln mycket stabil och den har en mycket bra väghållning. Växelsystemet med sju växlar från Shimano har fungerat helt smärtfritt och jag upplever cykeln att vara av god kvalitet för de pengar den betingar.

Så till de lite mer negativa bitarna. Cykeln är ganska tungtrampad om man slår av eldriften eller om batteriet tar slut under färd. Varför det blir så tungtrampat vet jag egentligen inte men det kanske är ett visst motstånd från navmotorn samt att cykeln blir en del kilo tyngre med kraftigare ram och batteripack, men att det ändå ska behöva bli så tungtramat utan eldrift är en gåta. Detta är nog inte något specifikt just för Lifebikes elcyklar utan det är nog samma för andra märken med navmotorer. Hur det är med de cyklar med motorn placerad på vevpartiet vet jag inte men här pratar vi i så fall om cyklar i en helt annan prisklass.

Batterikapaciteten är inte vad reklamen säger, förvånande av ingen såklart, utan man kommer ca 45 km vid vanligt användande. För mig räcker det alldeles utmärkt och det finns ingen anledning att släpa på mer batterikapacitet i form av starkare men också därmed tyngre batteri. Batteriindikatorn luras lite innan man lärt sig den genom att visa mycket batterikapacitet kvar länge för att sedan dala fort när batteriet börjar närma sig tomt.

Min cykel har 6 olika effektlägen och det är bra. Det betyder inte att du får hjälp upp till olika hastigheter tyvärr. Det hade varit bra om exempelvis effektläge 1 hade hjälpt upp till 15 km och effektläge 3 till 20 km och effektläge 6 till 25 km. Så är det nu inte utan de olika effektlägena ger bara mer eller mindre kraft till elmotorn och är det då plan mark så orkar cykeln lätt upp till maxfart 25 km med lägsta effekt inkopplad. De olika effektlägena är mer någon slags batterisparfunktion, plan mark effekläge 1, kraftigt motlut effektläge 6. En lite billig lösning tycker jag nog även om det fungerar. Elcykelns paradgren är långa sega uppförslut och motvind som klaras med ett leende och utan en svettdroppe i nacken. I riktigt kraftiga backar tycker jag att motorns vridmoment inte riktigt räcker till där jag då få ta i med egen pedalkraft hyfsat mycket. När motorn får jobba för fullt i de riktigt kraftiga uppförsluten så småvibrerar det oskönt finstämt i styret, egentligen inget jätteirriterande men i alla fall. De är nog en ganska naturlig följd då motorn sitter på framhjulet. Det är väl dessa småvibrationer som gjort att jag fått dra åt muttrarna som håller framhjulet en gång samt främre stänkskärms övre fäste två gånger. Stänkskärmarna kan väl nämnas att dessa är gjorda i plåt och det gillar jag då det många gånger sitter på något plastjunk till skärmar. Motorn surrar lite, kanske lite för högt kan tyckas, inget som stör så mycket när man cyklar i stan med allt annat ljud omkring men vid landsvägscykling utan biltrafik reflekterar man över att det viner ganska mycket.

Däcken av märket Kenda känns väl sådär och vad beträffar innerslangarna så verkar inte dessa vara av bästa kvalitet då de har oförmågan att hålla rätt lufttryck en längre tid. Däck och innerslangar står på min lista för att bytas ut mot betydligt bättre doningar.

Vid 100 mil så uppstod ett litet glapp i vevpartiet, ingen större grej utan det var bara att dra åt vevkasetten så var det problemet löst. Förmodligen bara en miss i åtdragningsmomentet från fabrik just för min cykel och inget vanligt förekommande för märket.

Totalt sett är jag nöjd med mitt köp. Det finns förmodligen en uppsjö av betydligt bättre och coolare elcyklar på marknaden men då pratar vi också om helt andra prisklasser. För mig som vill ha cykeln som ett komplement till bilen fungerar den här cykeln utmärkt, än har jag som sagt inte blivit en inbiten cyklist men skulle jag veta med mig att jag skulle bli det och sälja bilen och i stort sett bara transportera mig på cykeln så hade jag öppnat plånboken mer och införskaffat mig en elcykel med mittmotor av bra kvalitet.

Glapp i vevparti

12 sep 2015

Precis när 100-mila strecket passerades så uppdagades ett litet problem, ett glapp i vevpartiet. För det finns det egentligen bara två alternativ till problemet, vevlagret slut eller vevlagerkasetten sitter löst mot godset. Vevlagret borde omöjligt vara slut efter endast 100 mils cyklandet så jag riktade in mig på att det var vevlagerkasetten som satt löst. Sagt och gjort så monterades vänster pendelarm loss för att komma åt gänghylsan som låser fast kasetten i ramen och det visade sig att hylsan inte var åtdragen. Efter åtdragning så fungerar allt som det ska igen. Man kan fundera lite varför inte lagerkasetten är bättre monterad från start, förmodligen en liten miss just på min cykel. För den som inte är kunnig på att meka skulle detta ha blivit ett problem med garantitjafs och cykelfrakt till säljstället.

/20150910_162205_resized-1.jpg

Det närmar sig 1000 km

6 sep 2015

Som jag skrev i förra inlägget så har jag haft lite problem med domningar i händerna efter ca en mils cyklande. Det resulterade i att jag provade att sätta på ett rakare och därmed lägre styre för att försöka komma åt problemet. Med det rakare styret så tyckte jag att körställningen blev alldeles för sportig och obekväm för övriga kroppen. Förmodligen så är det så att mina 50+ helt enkelt tycker att det är betydligt bekvämare med upprätt körställning så det blev att byta tillbaka till originalstyret igen. Jag har istället justerat sadeln i längsled lite samt vinklat upp styrändarna och det har gett resultat. Inga domningar kommer längre då jag så att säga inte längre hänger ner på styret och får en fel vinkel av handlederna vid framförandet av cykeln. Jag börjar nu närma mig 100 mils cyklande på min Lifebike och med det har jag tänkt att komma med en utförlig rapport om alla mina intryck, plus och minus, som jag kommit fram till. 100-mila rapporten kommer jag nog att lägga upp under en egen flik på bloggen.

Semestern slut

28 aug 2015

Då var mina tre veckor av semester till ända och arbetet är igång igen och med det cykelpendlandet. Jag har pga dålig tidsplanering fuskat lite och tagit bilen till arbetet två gånger under veckan, inte bra. Cykeln har nu rullat drygt 78 mil och inga konstigheter ännu. Däcken från Kenda med innerslangar är jag inte riktigt nöjd med då de håller luften lite dåligt vilket gör att jag får pumpa däcken lite då och då. När jag förmodligen till nästa vår byter till Schwalbe punkteringsäkra däck kommer jag också att byta till bättre innerslangar som håller luften bättre. De däck som nu sitter på har storleken 40-622 och jag tycker nog att de är i smalaste laget så med nästa däck kommer jag förmodligen sätta på däck med storleken 42-622 eller 44-622 alltså 2 eller 4 mm bredare. Mitt nyinförskaffade cykellyse har jag fått användning av nu när det börjar bli riktigt mörkt om kvällen och här måste jag säga att jag är imponerad av ljusflödet och är riktigt nöjd med det köpet. En sak som jag inte blir riktigt kvitt i är att mina händer domnar lite efter ca 10 km cyklande och jag behöver då släppa styret och skaka loss lite så att säga. Det är märkligt eftersom jag tycker att komforten är bra och att jag tycker mig sitta rätt. Det kan vara så att standardstyret är för mycket bakåtvinklat i styrändarna vilket gör att händerna inte får en naturlig vinkel mot styret. Jag har ett rakare modell av styre liggande som jag funderar på att testa om det blir någon skillnad. Annars rullar det på.

Batterikapacitet

6 aug 2015

Idag var jag ute med min Lifebike i rent nöjescyklande men också för att se hur långt jag kommer på en full laddning nu när batteriet börjar bli inkört. Nynäshamn- Ösmo området är som sagt ganska kuperat vilket gör att elcyklande verkligen kommer till sin rätt. På min cykelrunda idag så har jag inte på något vis försökt att snålköra för att spara batteriet utan tagit ut den effekt jag behövt utan att behöva bli svettig. Jag kom ganska precis 45 km innan det blev batteritorsk med det 9 Ah batteri som Lifebike cyklarna är utrustade med. För egen del är det helt okej då jag framförallt har införskaffat mig cykeln för resa till och från arbetet som är ca 27 km vilket betyder att jag faktiskt har ca 18 km i reserv(kraft) att ta till om det kniper när det börjar bli kallare och blåsigare i höst. Lifebike hävdar att man kan cykla upp till 70 km på en laddning, det är något som jag tvivlar på om det inte bara är nedförsbackar och att du bara använder lägsta effekt. I de trakter jag bor så kanske det är möjligt att komma strax över 50 km på en laddning om man verkligen snålar med effekten, längre än så tror jag faktiskt inte är möjligt med det förhållandevis lilla 9 Ah batteri som sitter på.

Cykellampa

4 aug 2015

Då var vecka 31 till ända, sista veckan innan semestern tre veckor framåt vilket sannolikt betyder att cyklandet kommer att minska rätt mycket under den tiden. Jag börjar närma mig 50 mil med min Lifebike och det rullar på utan några som helst problem. Det enda jag gjort på cykeln nu senast är att jag gick igenom muttrar och skruvar för att se så inget håller på att lossna. Det enda muttrar som verkat lossna lite och det är nog ett av de viktigaste muttrarna är de som håller framhjulet på plats i framgaffeln. Förmodligen är det så att navmotorn vibrerar lite, speciellt vid hård belastning i tunga uppförsbackar som gjort att dessa muttrar lossnat lite. Jag kommer att ha lite extra koll på dessa hjulmuttrar framöver då man inte vill tappa framhjulet mitt under färd och dråsa i backen. Det kan vara en engångsförteelse men det får tiden utvisa. Under hösten så kommer jag att passera 100 mil och har då tänkt att komma med en utförlig testrapport om min Lifebike. Jag börjar mitt arbete oftast på eftermiddagen och med det så slutar jag oftast någon gång mellan 21:00- 01:00 tiden och har nu märkt att det börjar bli riktigt mörkt när det är dags för hemfärd. Vi har en fantastisk fin väg för cykling mellan Nynäshamn och Ösmo men som tyvärr till stora delar inte är belyst. Det märkliga är att Nynäshamns kommun anlagt en riktigt fin belyst gång/cykelväg mellan Älgviken-Kvarnängen som är en del av den rutt jag använder mig av för färd till och från arbetet som man släcker ner redan vid 22:00. Ett märkligt förfarande då man från kommunens sida vill öka cyklandet. En fråga om detta är skickad till berörd ansvarig på kommunen och jag väntar fortfarande på svar. Lifebikens originallyse är inte dåligt på något vis men med det bör man nog hålla sig inom stadsgränserna och inte ute på landsvägarna. Jag har också sedan tidigare ett framlyse med led-teknik som lyser upp rätt bra och som inte bländar mötande men det räcker inte heller till landsvägscykling nattetid utefter en väg som kryllar av rådjur, grävlingar, harar och till och med vildsvin. Nu är ett framlyse, Cree XML-T6 LED, införskaffat hos Teknikproffset.se för 399:- (100:- rabatt just nu) som verkligen gör skäl för namnet. Det är ett framlyse med separat batteripaket som är uppladdningsbart som lyser upp vägbanan ofattbart bra. Jag är riktigt imponerad faktiskt. Nackdelen är att det bländar mötande trafik. Nu är jag oftast ganska ensam på landsvägen mellan Ösmo-Nynäshamn vid nattliga hemfärder så det är inga problem och när jag rullar in i Nynäshamn så är det bara att skifta och använda mitt andra led-lyse som inte bländar.

 /38-12955-large_1.jpg   /38-12955-large_4.jpg

Cykelväska

18 jul 2015

Efter användande av min cykelväska från Red Cycling i drygt en månads tid nu så har några minus kommit till. Väskorna är av mycket bra kvalitet så det är inte det utan dels är dom något för små tycker jag och sen är de av en sådan modell så att de sitter ihop i överkant och hänger över pakethållaren vilket gör att jag inte kommer åt låset för att lösgöra batteriet samt att det försvårar användandet av pakethållaren. Väskornna är gjorda för normala pakethållare till cyklar som inte har batteriet där då de blir lte bredare och med det så spretar väskorna ut i underkant. Inte snyggt och fladdrigt blir det också om man inte förankrar väskorna ytterligare i nederkant. Jag funderar på att låta dessa väskor hamna på min vanliga cykel istället och se mig om efter ett par andra som inte sitter ihop och är något större. En annan riktigt bra sak med dessa väskor är att de faktiskt är absolut vattentäta även vid riktigt kraftigt regn.  Annars rullar elcykeln på utan problem. Jag såg att Lifebike cyklarna även finns att köpa på CDON.com och där skriver man att batteriet tål att laddas 1000 gånger, för mig låter det som att man tar i lite nu. Jag för ju statistik över laddningarna så det lär väl visa sig vad batteriet pallar. Jag hittade en cykelkorg för montering framför styret på Biltema för 70 pix som också nu är monterad.

 /p7186338.jpg

Odlingslotten

5 jul 2015

Den gångna veckan har inte bjudit på några som helst överraskningar. Av någon anledning har inte heller mina tjänster blivit förlagda till Ösmo utan jag har fått börja arbetet på hemmaplan i Nynäshamn vilket lett till att det inte rullat så mycket som tänkt, bara lite drygt 40 km för denna vecka. Cyklandet har mest gått till att åka till mataffären och till odlingslotten som ligger lite drygt 4 km från hemmet. Något annat jag reflekterat över är att det blir betydligt kyligare att cykla elassisterat mot att cykla med vanlig cykel. Det beror förstås på att ansträngningen är betydligt mindre. En vindjacka över tröjan löser det lilla problemet.

/p7046247.jpg    /p7046254.jpg

På hjul igen

23 jun 2015

Då var punkteringen fixad. Kände mig också tvungen att införskaffa nya ventiler till slangarna då det original sitter riktigt kassa sådana. Blixt- eller kulventiler som det också heter fick det bli istället för de gammaldags gummiklädda ventilerna där gummit var alldeles sprucket. Märkligt att inte sätta på schyssta ventiler på en gång.

Punka

21 jun 2015

Jaha då har oturen redan varit framme efter ynka 10 mils cyklande, en punka på bakdäcket. En simpel häftklammer av modell 26/6  har då letat sig in i däcket trots att det sitter Kenda punkteringskyddade däck på. Inte mycket motstånd mot punktering där inte. Mot kvällen så mekar jag bort bakhjulet och kränger av däcket för att laga punkan för att komma till insikt om att min däcklagningssats inte är komplett. Affärerna är nu stängda så det finns inte mycket mer att göra än att vänta till morgondagen så en ny repsats kan inköpas. Sicket elände.

Soppatorsk

20 jun 2015

Efter dagar av regnande så sprack det upp lite i molntäcket och solen tittade fram. En perfekt kvällstur med cyeln är vad som lockade. Batteriindikatorn visade på halv "tank" dvs 3 plippar av 6 efter 26 km från senaste laddning. Det bör väl räcka trodde jag. Efter ytterligare 17 km cyklande så visade batteriindikatorn på 2 plippar av 6, hur lugnt som helst trodde jag. Till min förvåning så slår elen av precis i en lätt uppförsbacke och elcykeln blir en riktigt tung best på en gång, slår på elen på kontrollpanelen och nu visar batteriindikatorn endast 1 plipp av 6, dvs i stort sett tomt batteri. Försöker fortsätta med den lilla ström jag nu har kvar men elen slås av åter igen. Batteriet är alltså slut och jag har 9 km kvar till hemmet. Det är nu man märker hur mycket tyngre det är att cykla elcykel utan kräm mot en vanlig cykel. Känner mig inte så kaxig längre. Min lärdom av detta är att se till att alltid ha ett fräscht batteri från start. Batteriet räckte bara 43 km från fullt till tomt och i specifikationerna står det upp till 70 km så det är ändå inom gränsen. Batteriet behöver också laddas 10-15 gånger innan det börjar leverera som bäst, det står också i instruktionen, vi får väl se om det blir någon skillnad.

 

← Äldre inlägg